• NIEUWS

DOX News. Be inspired.

<< Terug naar overzicht
Wednesday 27 May 2020
Akoestische oplossing klaslokaal

Geluidsoverlast in klaslokalen: wat is het effect op leerkracht en leerlingen? 

Langzaam maar zeker keert het onderwijs terug in beperkte vorm. Een deel van de leerlingen vindt hun weg weer naar de schoolbanken voor aangepaste lespakketten met aangepaste schoolregels. 

Maar als er één ding is dat als een paal boven water staat, dan is het dat schoolomgevingen niet altijd de stilste omgevingen zijn. De school is namelijk een plek waar mondelinge communicatie een essentieel onderdeel is van het leerproces.  

Een goede akoestiek is dan ook belangrijk om geluidsoverlast in klaslokalen en gangpaden te voorkomen. Enkel zo krijgen kinderen volop de kans om zich maximaal in een rustige omgeving te ontwikkelen

Daarnaast hebben ook leerkrachten alle belang bij een rustige omgeving. Geluidsoverlast heeft namelijk niet alleen een invloed op de concentratie van kinderen, maar ook op de manier van lesgeven en het welzijn van de leerkracht.

Oorzaken van geluidsoverlast in een schoolomgeving

Hoewel aangepaste en vakgerichte lokalen essentieel zijn, komen deze in de praktijk steeds minder voor. Dat komt doordat scholen klaslokalen tegenwoordig voor verschillende doeleinden gebruiken en ze dus modulair inzetten

Daarnaast wordt er bij de keuze van materialen in klaslokalen dikwijls geen rekening gehouden met het akoestische aspect. Er is het lawaai van stoelen, het aangrenzend verkeer en pratende kinderen. Tel die factoren samen op en geluidsoverlast in klaslokalen wordt kinderspel. 

Ook de refter zal de komende periode in vele scholen dienst doen als klaslokaal of studieruimte. Dit om de nodige afstand van 1.5 meter te garanderen, maar ook om de leerlingen die thuis geen rustige studieplek hebben deze op school te bieden.

  • Akoestiek in kleuterklas
  • Akoestische oplossing in refter

Het effect van geluidsoverlast op leerkracht en leerling 

Dat geluidsoverlast verschillende nadelige gevolgen heeft, is intussen geweten. Zo leidt het voor de ene persoon tot onder meer vermoeidheid, stress en concentratieproblemen. En voor de andere persoon tot hyperactiviteit, probleemgedrag en leerproblemen

Je hersenen registreren elk geluid dat je hoort, waarna ze dat geluid omzetten in nuttige informatie. In normale omstandigheden concentreer je je op één geluidsbron: namelijk de leerkracht, maar bij geluidsoverlast liggen de kaarten anders. Je hersenen moeten dan meer moeite doen om de juiste geluidsbron uit de massa te filteren. Dat vraagt meer energie en leidt dus sneller tot één van deze gevolgen.

Voor leerkrachten heeft geluidsoverlast ook nog eens een negatief effect op de stem. Wanneer een lokaal slechte akoestische eigenschappen heeft of wanneer er te veel lawaai is, verheft de leerkracht zijn of haar stem om verstaanbaar te blijven. Als dit zich herhaalt, kan het de stem beschadigen, en soms is dat helaas onomkeerbaar.  

De oplossing voor geluidsoverlast in klaslokalen

Veel mensen denken dat de oplossing voor geluidsoverlast een keuze is tussen akoestisch comfort en een smaakvolle totaalinrichting. Maar niets is minder waar!

DOX Acoustics heeft tal van geluidsreducerende oplossingen of functioneel meubilair met opvallende kleuraccenten waarmee je een schoolomgeving leuk kan aankleden. Zo kan je o.m. kasten bekleden, stoelpoten voorzien van dempende sokken, knappe visuals verwerken tot akoestisch decoratieve panelen en nog veel meer.

  • Akoestische oplossing: silent socks
  • Akoestische oplossing: plafondeilanden
  • Akoestische oplossing: klaslokaal

Hier vind je enkele van onze oplossingen terug:

Door de interieurdesign te combineren met geluidsisolatie en geluidsabsorptie geniet je dus van akoestisch, visueel en ergonomisch comfort.

Benieuwd naar hoe jij je klaslokaal functioneel kunt indelen? Kijk dan zeker eens naar het nieuwe DOX3D, waar we de expertise van DOX Acoustics en Dox Interieurconcepten combineren tot interieurdesign met akoestische elementen.